04 - Tillbehör & Utrustning Läst 1655 ggr

Bildtema: Klösmöbler/pelare

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Den här veckan är det Klösmöbler/klöspelare som är på tapeten. Lägg in bilder på hur du har ordnat det därhemma. Berätta gärna även var du köpt dem, vad de kostade eller om du tillverkat dem själv hur du gick till väga.   

//Lena - sajtvärd Hittekatter iFokus & medarbetare Katter iFokus

"Ett liv utan katt är inget liv alls"

"Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gör TNR legalt i Nya Djurskyddslagen! Skriv på protestlistan!

Vi har inga riktiga rolls roys här hemma utan ganska enkla saker.

Den här möbeln har vi köpt på Ellos för ett par år sedan. Den kostade runt 500:- med frakt har jag för mig. Bredvid står den klara favoriten när det gäller att klösa klorna på. Det är en enkel ca 120 cm hög rak pelare. Den älskar alla katterna.

Vilket härligt golv ni har hemma! Lite Ot :D

Den här har min pappa byggt. Så jag kan väl inte säga hur det gick till riktigt. Tyget hittade vi billigt på en tygaffär, det fanns bara massa småbitar kvar så därför såldes det billigt. Men det funkade fint att klä ställningen med. Repet är kanske inte det vackraste i världen, men det fyller sin funktion och var rätt billigt det med. Så allt som allt kostade den inte alltför mycket i alla fall. Tur man har en duktig pappa som tycker om att bygga saker. :)

Jag vet att den ser lite sne ut men det är mest för att den står mot väggen. Den håller i alla fall och katterna älskar den :) Det måste bara göras vissa lagningar på tyget.

Det här är vårat största och mest använda träd. Det köpte jag från tyska ebay för 600 kr inklusive frakt. Vi är alla väldigt nöjda med det =) katterna är helt galna i det och är där varje dag när man kommer hem!

Min styvpappa och killkompis gjorde detta klätterträd till mina kissar häromdagen. Jag hade designat det så att det skulle passa mina seniorkatter, med lagom avstånd att skutta upp på när de ska till bokhyllan som de sover i. Det är egentligen mer en trappa och utsiktsplats än klösträd...eftersom de inte klöser på såna här saker. (Ja katter är har ju egen vilja som vi vet).

Allt trä är i furu och inhandlat på byggvaruhus. Det är för att det skulle vara stadigt för tjockisarna jag har.

/Gisele - medarbetare på Hittekatter.ifokus

Ansvarig för KATTSTATUS 

Färdigt med kisse som poserar!

Ansvarig för KATTSTATUS 

Som klösgrej har jag trädstammar på balkongen kan jag ju berätta. Såna här enkla.

Ansvarig för KATTSTATUS 

Har ett som vi har köpt som är rätt stort (har ingen bild på det) en klöspelare och ett som vi håller på att bygga.

Min katt har en sån här nu. Den är rätt ny. Hon är 10 år gammal, så den räcker för henne. Köptes på Arken Zoo, medlemspris 395 kr. Levereras omonterad så man får sätta ihop den själv. ( inget svårt )

Dessvärre fortsätter hon att klösa på min fåtölj i alla fall.....Flört

Detta träd har jag och min sambo byggt. En topp av en björk som vi fäste på en rejäl bottenplatta med en massa skruvar och som vi stödde upp med stora vinkeljärn. Vi fäste hamparep runt stammen på vissa ställen och på en del mindre grenar.

Avsatserna (hobbyträskivor) är fast skruvade i de utstickande grenarna samt fästa i själva stammen med små vinkeljärn. Vi häftade fast sittunderlag som vi skar ut i rätt storlek samt frottehanddukar för att de skulle bli mjukare.

Både vi och våra två katter Chevelle och Caprice är riktigt nöjda!

Vi har dock inte satt fast sista avsatsen och heller inte målat bottenplattan som vi har tänkt oss :)

Varför syns inte min bild som ovanstående, i stort?

Gammal bild.
Nu står den i hallen på nya lägenheten..

Den kostade mig dryga 1000-lappen med frakt och hemkörning.
Ska skaffa en till så småningom att ha i köket. (Fast grå)

Har även två hyllsatser från en trasig pelare på balkongen och en hyllsats i köket.

Dessa sitter där för att min vita hona gärna ligger högt Glad

Vi har den här i vardagsrummet. Kommer från Ellos och kostade 1000 kr med frakten inräknad. Är inte särskilt förtjust i utseendet på den så det blir en ny senare, men katterna älskar den.

Annars har vi egna platser vi gjort i ordning eller som katterna själva bestämt!

------------------------------------------------------------------

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar och Hundar.

Våran kattställning. Inte den största precis men den duger och katterna racer upp och ner i full fart, även sitter ena katten längst upp och den andra sitter under och ska jaga dens andras svans och tassar :P.

Tror det var hornbach vi köpte den på för 600-700kr.

Denna klösmöbel är nyligen inköpt. Några veckor gammal. Köpt från Ellos till halva priset. Med hemkörning DHL blev det totalt 600 kronor.

Denna är en succé kan jag lova!

Jag ska ha en på balkongen också. Har funderat på att göra den själv av en Ivar hylla från IKEA. Men detta blir ett projekt till våren. Än så länge så har katten balkongbordet som utsiktksplats. Jag har inglasad balkong som jag ska köpa kompostgaller till för att kunna öppna upp den helt. Men detta blir också till våren.

Min katt är ju snart 4 månader och jag är så glad att hon klättrar och använder klösmöbeln.

Sajtvärd på Konspirationsteorier

Ar du sugen på att kolla på konst ?  -- finns på min hemsida!

*** Follow the heart - not the money! ***

Här är mina kattors LekVägg :D Jag ska sätta upp den lilla möbeln på väggen och göra en stege över till den andra osv oxå.

Förutom det har dom en klösmöbel till på bakongen där dom även har ett katthus - det var tänkt som mitt växthus eftersom kattorna käkade upp alla växter men tio min efter jag monterat det hittade jag all jord å alla blommor på golvet och en Katt i blomlådan :D:D

(Den rosa/vit/blå köpte jag på blocket och fick fräschaupp så gott jag kunde, den lilla blå köpte jag på kampanj i djuraffärn å den stoora blå beställde jag från Tyskland - helt ny och relativt billig fins på blocket.)

Vilka häftiga lösningar ni har gjort! Här kan man få mycket inspiration och förslag till lösningar. Tackar och bockar!

#11 Den som har iFokus+ kan själv lägga in sina bilder direkt i inlägget. (Man får då et tillval där man kan kryssa för: Visa bild direkt i inlägg)

I andra fall måste någon av oss medarbetare lägga in bilden direkt i inlägget. Jag brukar göra det i den här typen av bildtrådar så fort jag hinner. Om du inte väljer att kopiera in bilden manuellt. (Den möjligheten finns alltid).

#10 - Grymt snyggt klätterträd!! Det där måste vi nog apa efter...Tungan ute

Aaaa okej då förstår jag Lena! Försökte kopiera den manuellt men det funkade inte för mig då ialla fall.

#18, tack så mycket! Det var enkelt att knåpa ihop det och då katterna älskar trädet så blev man extra glad!

En liten fråga.

Hur stabila är de höga klösmöblerna? Jag har tidigare haft lägre varianter av klösmöbler och gemensamt problem är att de har blivit instabila efter en tids användande, så att djälva pelarna helt enkelt har lossnat - eller rättare sagt, muttern i pelaren som kan skruvar fast i skruven på nästa pelare, har lossnat ur plasten. Och då har det ändå varit möbler med 2 eller 3 "ben".

Jag är jättesugen på en stor klösmöbel, liknande de som når taket i t.ex inlägg #4, #12 och #16. Men jag har ingen lust att lägga pengar på en sådan om den ändå kommer ramla isär efter ett tag,

Den i #1 såg stabil ut, finns den fortfarande att få tag i?

www.hippoteket.se

Mer i: 04 - Tillbehör & Utrustning

• Stor klösmöbel till kattunge??

Är det någon "åldersgräns" på klösmöbler, tänkte de som är ganska höga så inte småkissarna trillar ner eller något!? Satt och kikade på D8 på www.kattlycka.se som...

» Till diskussionen
  • Träna din katt att gå på den vanliga toaletten!

http://www.coolstuff.se/p468/LitterKwitter.htmlÄr det någon som har testat denna? Den verkar ju fungera om man kollar på bilderna och filmerna so...

» Till diskussionen
  • Klätterställningar & klösträd

Det finns ju ett stort utbud av klösträd och klätterställningar på marknaden för katter. Somliga bättre än andra, somliga...

» Till diskussionen
  • bra kattfoder samt kattsand?

Hej! Jag vill byta foder då jag inte tycker itt foder är bra för mina katter. Det var ett foder som var bra so jag sett här men hittar inte tråden. Tips på bra fo...

» Till diskussionen
  • Mod Cat

Är det någon som har en sådan som vill dela med sig av sina erfarenheter? Jag har en 'stå-kissare' och hittills är det bara med huv som fungerar (hon kissar rakt...

» Till diskussionen

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 200 sajter.

Vårt nätverk av communities