Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 10231 ggr
Heidi
2010-07-22 17:11

Säkra katthalsband!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tidigare fick man ju höra att katthalsband med gummiband som skulle töja ut sig skulle vara så kallade säkra halsband. Tyvärr känner jag och känner till katter som skadats alvarligt av denna typ utav halsband. Har även läst på nätet om många som berättar att katten blivit skadad. Dessa halsband finns ju tyvärr kvar i dom allra flesta djuraffärer  men det har även kommit en ny sorts halsband med säkerthetslås som lossnar vid tryck. Tycker verkligen det känns mycket säkrare men skulle ändå bara vilja höra om någon hört eller varit med om att en katt blivit skadad utav ett sånt halsband?

Jag undrar mest för nyfikenhetens skull. Mina katter är innekatter och går bara ut tillsammans med mig och sambon. Men då har dom alltid halsband med säkerthetslås och en id-bricka med telefon nr. Självklart är dom ID-märkta också om någon undrar Flört

Tänkte skriva lite på min blogg om detta sen också.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
emimollie
2010-07-22 18:45
#1

Tycker också att den andra varianten med "säkerhetslås" känns mycket säkrare.

Tycker inte den typen med gummiband borde finnas att köpa. Det finns ju många som kanske inte känner till att dom kan vara farliga om kissen fastnar i något. Tror inte det hjälper så mycket tyvärr med en liten gummisnodd som ska ge vika…

Maxima06
2010-07-22 23:19
#2

Vi använder bara säkerhetslås på utekatten numera, hon hade ett med gummiband men kom hem hoppande på 3 ben en dag så det blir inte fler sånna. Nackdelen med säkerhetslåset är väl att man får köpa halsband lite oftare men det är ju inte något egentligt problem.

Heidi
2010-07-23 14:27
#3

Verkar som att säkerhetslås är det bästa Glad har själv aldrig hört om en katt som blivit skadad av ett sånt halsband så det verkar som dom funkar bra.

Håller med dig emimollie att man borde förbjuda halsband med gummiband och halsband utan säkerhetslås men heller inget gummiband. Finns ju sånna också.

Maxima06, tur att det gick bra ändå för kissen. Ne precis, dom gånger hon kommer hem utan halsband har hon ju suttit fast och det kanske hade gått riktigt illa om hon inte haft säkerhetslås. Glad

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

[Anunnaki]
2010-07-23 14:42
#4

Har försökt att hitta halsband med säkerhetslås men inte lycktas för jag skulle vilja ha reflex på mina katter, speciellt de som är mörka i pälsen. Ett tag försökte jag med andra halsband som jag tog bort spärren på men katterna lärde sig vart de skulle gå för att halsbandet skulle lossna. Grannen kom med halsband efter halsband som han hittat i sin syrenhäck så jag slutade med att ha halsband på dem.

[Norrbysa]
2010-07-23 16:12
#5

Jag har ett rött halsband med säkerhetslås och reflex från SweCat

-länk-

Jag beställde även graverade namnbrickor där jag skrev kattens namn, idnummer och mitt mobilnummer på.

-länk-

evarob
2016-12-10 11:14
#6

Använder också katthalsband i första hand med säkerhetslås till katterna. Vill inte riskera att katterna ska fastna eller göra sig illa när de är ute på sina äventyr. Har precis skickat  efter lite nya katthalsband med reflex för att katterna ska synas när det är mörkt och så blev det också två finhalsband🙂

Katthalsband reflex  blev två lila och med säkerhetsspänne och sen två finhalsband katthalsband med strass i rosa och katthalsband med strass i svart båda två med säkerhetsspänne. Kul med lite nytt till katterna 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: