Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 40282 ggr
almira
6/27/10, 6:05 PM

Hjälp!! soffan luktar kiss!

Snälla hjälp! jag har en soffa som användes som kattlåda av Dear katt!! Nu har katten börjat kissa i soffan mer och mer. Vad kan jag göra åt det?

Jag bor ganska trångt så vore det jätte härligt att bli av med kisslukten.

Tack på förhand.

Annons:
MonicaLagerquist
6/27/10, 6:19 PM
#1

Vanlig sprit eller ättiksprit tar bort lukten.Men det kan vara svårt att få bort all liukt om det trängt djupt in i soffan.Dränk in fläcken med ättika och låt lufttorka.Man kan behöva göra det många gånger.Tyvärr är risken stor att katten kissar där igen.

Stolt ägare till fem La permer

almira
6/27/10, 6:23 PM
#2

#1 Tack för svaret. Jag provade piss-off men det var inte särskild bra. lr det kan vara så att jag använde inte den rätt.

blondifire
6/27/10, 7:06 PM
#3

nää den är inte bra.. som sagt,ättika då försvinner lukten för katten oxå. dränk in stället o lägg potatismjöl över.det drar åt sig den dåliga lukten + fukten. sen skulle j nog ställa en skål torrfoder elr likn på det stället så det inte förknippas m kisseri..

S*Winsnes Wilda

[GunillaR]
6/27/10, 7:48 PM
#4

Vet inte om det fortfarande går att få tag på rödsprit, för detta är det bästa att ta bort kattkisslukt.

almira
6/27/10, 7:57 PM
#5

Tack för svaren. innan det blir för sent måste jag göra någonting åt saken. så ni tycker att Piss-Off är inte så bra. Idag tänkte jag köpa en sådan flaska piss-off men djurmagezinet var stängd. Vad tycker ni vad skall jag köpa för rengöringsmedel och hur skall rengöringen gå till. Det verkar vara så att urin har gått djupt ner i soffan. Ock som sagt hon gjorde det flera gånger. Obestämd

Josefa
6/27/10, 8:23 PM
#6

Alsolsprit som finns på apotek tar också bort kisslukt. Dränk in fläcken ordentligt.

Annons:
Hawknestgrove
6/27/10, 8:30 PM
#7

Rödsprit? Ja det kan vara bra… Det heter T-röd numera. MEn det är inte säkert att stoppningen i soffan tål T-röd. Prova med Dettol eller ättika. OCh som sagt du får hälla det på fäcken. ganska mycket. kanske offra en hel flaska så att det går igenom. Du får helt enkelt mätta soffan där det är kissat.  OCh prova även med alsolsprit.

Dettol finns att köpa enbart i sk invandrarbutiker.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[GunillaR]
6/27/10, 8:34 PM
#8

# 7 - Det stämmer, T-Röd heter den. Jag fick kattkiss i ett bilsäte en gång och detta gick jättebra med rödspriten. Men du har ju rätt i att först måste man kolla så inte tyget i soffan blir skadat.

Alsolsprit är ju också bra till väldigt mycket.

Vad är dettol?

Hawknestgrove
6/27/10, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

dettol är ett väldigt fräscht desinfektionsmedel som jag fick tips om av hundägare när de skulle träna rumsrenhet  för valpar. Lukten är väldigt bra och avskräckande. Luktar lite friskt av tallbarr. Om du blandar i en sån där blomflaska , med en-två kapsyler dettol och resten vatten, får du ett jättebra pissoffspray. JAg brukar även ha en kapsyl i skurvattnet. Och skulle det hända något otillåtet, som tex i vedlåren, så brukar jag torka med outspädd Dettol. det håller katt borta i ca en månad. Du kan även ha det i sista sköljvattnet när du tvättar kläder och filtar som har blivit drabbade. Då återgår inte katten dit .

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
6/27/10, 8:45 PM
#10

Men finns endast i så kallade invandrarbutiker. Men de brukar inte vara så svåra att hitta. Helt underbara att handla i för övrigt också…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

almira
6/27/10, 8:48 PM
#11

Är det det som är det som heter Alsolsprit? Länk

Jag undrar hur många sådana flaskor behöver man?

Kan man inte tvätta överdraget på något sätt och använda av Alsolsprit på de ställen som inte går at tvätta?

Hawknestgrove
6/27/10, 8:57 PM
#12

Ja menar du alsolspriten så är det den. Finns på apoteket. Har du avtagbart tyg på soffan? så du kan tvätta det separat? Då har du ju jättetur. Ta då av överdragen och tvätta dem i maskin, ha ättika elelr dettol i sista sköljvattnet och så kan du dränka in det som inte kan tvättas i ättika. Ta en hel sån flaska av den starka som är 24% och häll på fläcken så att det rinner igenom. Ha försäkerhets skull en bunke stående under, ifall det rinner igenom på golvet.  Gör det det, så vet du att det har blivit indränkt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

almira
6/27/10, 9:36 PM
#13

#12 A jag har avdragit överdragen. Och soffan har förvanlats till en sklett nu.
Med överdragen ska jag göra som du har sagt.
Det är bara prydnadskuddarna och två stora kuddar som man sitter på som verkar vara jätte svåra att rengöra.

Annons:
Hawknestgrove
6/27/10, 9:48 PM
#14

MEn då får du ta av överdragen på prydnadskuddarna också. OCh även de stora. Om du inte kan stoppa in  hela kudden i maskinen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

almira
6/27/10, 10:14 PM
#15

#14 de små kuddar går att stoppa i maskinen. Men de två stora kan bli svårt att stoppa i tvättmaskinen. Jag tänker stoppa de stora i badkaren och tvätta med hand (det låter lite svårt!) och sen hälla på alsolspriten. eller vad tycker du?

almira
6/27/10, 10:19 PM
#16

Det är den enda alsolsprit som finns på apoteket. länk

Duger det?

Hawknestgrove
6/27/10, 10:38 PM
#17

ja det är den. Om du tvättar i badkaret så ta då ättika i sista sköljen.Mycket. det dunskar för oss människor, men lukten sitter i längre för katter. Hade du haft Dettol så hde det varit ännu bättre.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Thiah]
6/27/10, 10:40 PM
#18

Ja den alsolspriten ska funka. Här hemma använder vi ättika från mataffären. Funkar fint för att ta bort kattkiss från okasterad och kastrerad hane (han har kissat både före och efter sin kastering).

almira
6/27/10, 11:15 PM
#19

Okej Då har jag tre val, alsolsprit , ättika och dettol.
Dettol har jag aldrig använt/sett. är ättika från mataffären bättre än alsolspriten? Imorgon måste jag sätta igång innan det blir försent. (hälst tidigt på morgonen) Ju tidigare desto bättre. Glad

almira
6/27/10, 11:20 PM
#20

Förresten hur skall jag använda ättikan i tvättmaskinen?

Annons:
Hawknestgrove
6/27/10, 11:25 PM
#21

Häll i trumman när du tvättar och häll även i facket där du normalt häller sköljmedel

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[GunillaR]
6/27/10, 11:50 PM
#22

# 9 - Ja men den flaskan känner jag igen. Den finns här nere i "min" affär. Ska köpa!

almira
6/28/10, 12:10 AM
#23

Tack för all tips. Imorgon blir det mycket spring och jobb.

Hawknestgrove
6/28/10, 1:01 AM
#24

#22 Den är suverän!!!!!Du kan tom tvätta småsår med den!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[GunillaR]
6/28/10, 1:36 AM
#25

# 24 - Lustigt för jag har stått och glott på den och undrat vad det var för något Tungan ute

Hawknestgrove
6/28/10, 1:41 AM
#26

hahah köp en flaska och du kommer att undra, hur du nånsin kunde leva utan den! HAr fått slut nu på min, så jag ska ner till Strömstad och köpa ny i morgon.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

essut50
6/28/10, 12:10 PM
#27

Dettol är helt underbar. När Milou kissade på min ryggsäck så tvättade jag den i tvättmaskinen med dettol som tvättmedel.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Annons:
[GunillaR]
6/28/10, 12:44 PM
#28

Ska köpa redan idag. Redan skrivit på lappen!

Thistle
10/22/14, 8:35 PM
#29

Hej.

Tog till mig av tipsen här i tråden och köpte Dettol. Det fungerar jättebra med att få bort kisslukt. Men jag har hittat lite information om att den innehåller ett ämne som är giftigt för katter:

"Cleaning and hygiene products such as bleach, cleaning fluids and creams, deodorants, deodorisers, disinfectants (particularly phenolic compounds like 'Dettol' which turn milky in water), furniture and metal polishes. Concentrated washing liquids or powders can burn the feet and skin if cats walk through them."

http://www.icatcare.org:8080/advice/keeping-your-cat-safe/cats-and-poisons

Nu vet jag inte om det här stämmer till 100%, men tänkte att det var bra att dela med mig av. Jag vill inte direkt skrämma upp någon, men tänker nog själv inte använda Dettol mer för att vara på den säkra sidan. Googla "dettol toxic to cats" om ni vill veta mer.

Upp till toppen
Annons: