Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 32450 ggr
Snufsan
7/14/10, 9:37 PM

katter med mjäll

Hej. Jag undrar om någon av er har erfarenhet av katter som har Mjäll. Hur ska detta hanteras? Jag köpte ett mjällschampo för katter och duschade min katt. Det var en hemskt upplevelse, både för Snufsan och för mig. Hon fick nästan panik, skrek och ville på alla sätt ta sig därifrån (hon har aldrig duschat eller badat). Därefter spenderade hon timmar med att tvätta sig själv. Finns det verkligen inget annat sätt att hantera Mjäll? Jag vill inte utsätta henne för detta en gång i veckan (men om det inte finns något annat är jag väl så illa tvungen?).

Annons:
MonicaLagerquist
7/14/10, 10:01 PM
#1

Vad äter katten för mat?För lite fett i maten brukar resultera i mjälliga katter.Stress kan också ge Mjäll.

Stolt ägare till fem La permer

Snufsan
7/14/10, 10:06 PM
#2

Hon äter fodret mjau, både torr och blötfoder. Vet inte om hon kan vara stressad, jag har inte ändrat något i vår tillvaro..

IceJossan
7/14/10, 11:26 PM
#3

När min Ragnar hade Mjäll fick jag tips om att ha i lite matolja i maten. Någon matsked om dagen i en vecka (kommer inte ihåg dosering riktigt, nån annan som vet?)

Hur som helst så försvann torrheten :)

Hawknestgrove
7/14/10, 11:36 PM
#4

verkar ju vara ett enkelt och bra råd….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

tuska
7/14/10, 11:37 PM
#5

 matolja eller en smörklick i maten gör underverk.   Dricka mycket vatten är inte helt fel speciellt sommartid, ställ ut vatten på många ställen, katter dricker oftast för lite vatten till  torrfoder.

bassetasse
7/15/10, 4:16 PM
#6

Mina har haft mkt Mjäll i år över nedre delen av ryggraden fram till svansroten. Hört att det oxå kan förekomma mycket Mjäll vid pälsbyte vilket det varit gott om och mycket i år p g a den ovanligt kalla vintern vi hade som kom sent och därmed sent pälsbyte (tydligen styrs pälsbytena av temperaturen då katterna inte går efter "kalendermånaderna" när det byter) och nu kom snabbt en tokhet sommar.

De hann inte få på sig vinterkläderna nästan för det var dax att ta av dom igen…

Vet däremot inte hur mycket pälsbyte stämmer i samband med Mjäll men vad jag fått höra iaf…

Annons:
Snufsan
7/15/10, 4:41 PM
#7

tack för bra råd och kloka ord, jag ska prova med lite smör eller matolja i maten och hoppas att det ger resultat.

bassetasse
7/16/10, 2:04 PM
#8

Jag ringde veterinären när mina grabbs hade fått Mjäll. De föreslog druvkärnsolja eller äggula.

Har varit inne på livsmedel.net och jag tolkade följande:

Majs- och matolja har innehåller mindre vitaminer och mer mättat fett (som är det farliga och ohälsosammast för oss människor iallafall)

Raps- och druvkärnolja har nästan dubbelt så stort vitamininnehåll och mindre mättat fett (det farliga asså..). Dock hade rapsoljan mindre "farligt" fett än druvkärnoljan som FAKTISKT veterinären rekommenderade…

Så rekommendationen gissar jag har med vitamininnehållet/omättade fetthalten. 

(ÄR intresserad av näringslära om ni undrar om jag verkar ha tråkigt liv..Flört).

Själv har jag gett mina äggula (har fri tillgång till ägg som levereras till dörren och finns alltid att tillgå m a o) och det hjälper om man ger det kontinuerligt under en vecka och inte slutar när man inte tycker sig se några Mjäll.

IceJossan
7/16/10, 4:00 PM
#9

Mina grabbar avskyr äggula, och det verkar omöjligt att lura i dem det! Men rapsoljan smakar ju ingenting så den slank lätt ner blandad i blötmaten :)

asvensso
7/16/10, 4:22 PM
#10

Intressant med fett-brist som orsakar mjall. Min ena kisse har fatt smalmat ett tag for att fa bort lite hull och jag har sett lite vitt "damm" pa hans rygg. Men nu undrar jag om han inte blir rund om magen igen om jag borjar tillsatta olja?

sahar08
7/16/10, 6:10 PM
#11

Det finns spray som du kan köpa och massera in i pälsen då slipper du bada/duscha dom. Sedan fnns det olika oljor som du kan köpa och blanda med kattmjölk för att få en bättre päls.

sahar08
7/16/10, 6:10 PM
#12

Kolla på zoo och med din vet

IceJossan
7/16/10, 10:25 PM
#13

#10 Eftersom man kör huskuren med rapsolja så pass kort period så tror jag knappast att det blir någon extra bilring på magen ;)

Annons:
lekandur
3/25/13, 3:18 PM
#14

mina katter tål inte blötmat, blir taskiga i magen av det så dem äter enbart torrfoder. hur ska jag kunna få ner fett och oljor i deras mat?

Where you invest your love
you invest your life 

IceJossan
3/25/13, 4:28 PM
#15

#14 Har du testat att ge ½ tesked om dagen och sen öka till 1 tesked en vecka senare, sen 1,5 tesked, sen 2, osv? Så att man ökar extremlångsamt.

Annars kan du testa att blöta upp torrfoder och blanda ner oljan i maten.

lekandur
3/26/13, 9:18 PM
#16

#15 Nej det har jag faktiskt inte. Men dem får det kanske en gång varannan månad. Men kan pröva för varken ägg eller smör faller dem i smaken :/

Where you invest your love
you invest your life 

IceJossan
3/26/13, 9:43 PM
#17

#16 Då är det inte så konstigt att de blir dåliga i magen om de får en portion så ofta. Testa att vänja in dem så där extremlångsamt du! :) Blötmat är det överlägset bästa fodret man kan ge - Mjau och Bozita är exempel på väldigt bra sorter.

Silvestris
3/26/13, 10:03 PM
#18

Mjäll kan bero på både B-vitaminbrist och brist på essentiella fettsyror. Det kan även orsakas av mjällkvalster.

Jag skulle rekommendera animalisk olja som sälolja eller fiskolja före vegetabiliska oljor eftersom katten inte kan tillgodogöra sig Omega 3-fettsyror från vegetabilisk olja. Viacutan finns att köpa hos veterinärer och i apoteken.

Men låt inte katten gå för länge med Mjäll, är det mjällkvalster behöver katten behandlas för det.

lekandur
3/26/13, 10:11 PM
#19

#18 dem har haft det i år tror jag närmre bestämt. Viacutan är det någon olja eller? För mina kissar äter snällt sina tabletter om dem får några

Where you invest your love
you invest your life 

Silvestris
3/26/13, 10:21 PM
#20

#19

Ja, Viacutan är en oljeblandning som även innehåller olika antioxidanter. Om de har haft Mjäll flera år och alla katterna har det skulle jag nog kolla upp mjällkvalster.

Annons:
lekandur
3/26/13, 10:51 PM
#21

Okej, tackar för tipset. Får skicka iväg mamma med kissarna :) Men föresten kan det ha något med åldern att göra? Eller är jag lååångt ute och cyklar?

Where you invest your love
you invest your life 

Silvestris
3/27/13, 7:36 AM
#22

#21

Mjäll har inte så mycket med ålder att göra, visst kan gamla katter börjar mjälla när åldern börjat ta ut sin rätt men i övrigt är det inte direkt åldersrelaterat.

lekandur
3/27/13, 11:39 PM
#23

#22

Okej, då kan man ju utesluta det iaf :)

Where you invest your love
you invest your life 

busigdemon
2/15/17, 5:41 PM
#24

Vart får ni tag på fiskolja utan citron eller dylikt i?

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Silvestris
2/15/17, 8:06 PM
#25

#24

I djuraffärer och hos veterinärer.

Upp till toppen
Annons: