Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 5391 ggr
filia94
10/29/10, 2:06 PM

Kattvakt/katthostel i Stockholm?

Hej!

Vi skulle ev. behöva kattvakt/katthostel till

en katt över julhelgen. Hon är då ca 17 veckor gammal..vi vill INTE lämna henne men vi kan inte heller ta henne med utomlands…

Undrar om någon skulle kunna tipsa oss om bra katthostel eller andra alternativer i Stockholm?

mvh filia

Annons:
tuska
10/29/10, 2:26 PM
#1

 Kanske uppfödaren ställer upp ?   Hon är för liten att sätta på ett kattpensionat tycker jag

filia94
10/29/10, 4:02 PM
#2

Tyvärr det är inte möjligt hos uppfödaren, det är för långt ifrån oss.

Hon är liten, det vet vi ,o känns absolut inte bra att lämna henne i kattpensionat, det är den sista alternativ vi har , pga hennes ålder.

Är det någon här som vet/känner någon som skulle kunna vara kattvakt i Stockholmområdet under julhelgen?

Vi har inte många vi kan fråga själva, vi vill inte lämna henne till familj med för små barn. Inte lätt att hitta någon som kan ta hand om en liten kattunge under julen..

Är mycket tacksam för alla tips!

miasofia
10/29/10, 5:04 PM
#3

Har du ingen granne som kan ta hand om katten?

Varför kunde inte kattungen få vara hos uppfödaren lite längre så ni kunde åka utomlands?

Det finns en bra kattpensionat i Vallentuna, de är vana vid kattungar då dom har även har katthem. Men man måste boka snabbt om man vill ha plats under julhelgen.

Solgläntan

filia94
10/29/10, 7:15 PM
#4

Vi har ev. en bekant här som kan ställa upp. Vi får se. Inga passande grannar, tyvärr. Alla har fullt upp till julen, det är bara så.

Vi ville ha henne hem till oss när hon var "leveransklar" dvs minst 12 veckor, vill inte missa så mycket av tiden hon är riktigt liten, därför har hon inte stannat hos uppfödaren.

Hon behöver ha kattvakt till max 6-7 dygn, kanske det går att lösa på något sätt…

Ska kolla kattpensionater o vad dom tycker om att ta emot så liten katt…

Jourhemmet
10/29/10, 7:28 PM
#5

Ev. kan jag hjälpa er men då vill jag ha ersättning då jag redan har många jourhemskatter. Vilka datum gäller det?

filia94
10/29/10, 10:10 PM
#6

Från den 22.12 (eftermiddag) till den 27. 12(eftermiddag) (eller till senaste 28.12. )

Vi försöker först  lösa detta genom bekanta med tack för ditt svar Jourhemmet Glad Var har du ditt jourhem, i  Stockholm?

Jag kan återkomma senare hur det än blir…

Annons:
Jourhemmet
10/30/10, 11:37 AM
#7

Finns i Solna. Sedan kan jag tycka att det är lite egoistiskt att lämna bort katten efter bara en månad i nytt hem. Vissa saker måste man välja bort när man blir med katt.

Tasspuls
10/30/10, 11:48 AM
#8

#7 Hmm, först erbjuder du dig att hjälpa till och sedan kallar du TS egoistisk. Vill du ge henne dåligt samvete eller vad? Tycker inte alls det är snällt att säga så, klart man måste få åka bort några dagar över jul fastän man har katt. Inte ska man väl behöva välja bort allt resande bara för att man har katt. Usch vilken hemsk tanke! Men visst kan det vara problematiskt att hitta något bra alternativ, tyvärr.

IceJossan
10/30/10, 1:09 PM
#9

Mja, jag håller med #7 faktiskt. Det är inte bra tajming att åka på resa när man just skaffat katt. Inte så nära inpå, katten har just bott in sig och ska sedan flyttas på igen. TS borde för kattens skull skjuta upp resan, eller ha valt att vänta lite med kattköpet (det sista är bara ett påpekande eftersom det ju redan är för sent).

Men jag förstår TS, de vill verkligen åka på resa och försöker göra det bästa av situationen.

Det går förhoppningsvis bra för kattungen att vara på semester hos någon annan, men risken finns att det är stor stress för kattungen att först flytta till TS och sen flytta vidare efter bara nån månad (för det är ju en flytt, även om katten kommer hem till TS igen). Vissa katter älskar "semester", men andra tar det väldigt hårt.

Hoppas att det går bra. Lycka till!

MonicaLagerquist
10/30/10, 1:14 PM
#10

Som uppfödare hade jag inte låtit köparen hämta katten innan semestern.En liten kattunge ska inte flyttas runt hit och dit i början.Dels för stress och dels för infektionstrisken.

Stolt ägare till fem La permer

Tasspuls
10/30/10, 1:35 PM
#11

#9 Visst, det kan man tycka. Reagerade bara på HUR #7 skrev det: att hon är egoistisk och att man måste välja bort saker när man har katt. Men visst, såsom du skriver det så kan jag hålla med.

filia94
10/30/10, 3:32 PM
#12

Tack för alla kommentarer  ni har skrivitGlad

Vi har våra privata skäl varför vi är tvungna att resa bort. Ibland är det lätt för människor att bedömma varandra utan att ens känna dom eller veta alla omständigheterna som ligger bakom..

Vi kommer INTE att lämna vår lillekatt till kattpensionat eller jourhem, vi ska lösa detta på något annat sätt så att vi kan fira jul utan att ha dålig samvete. Vi ska tänka på hennes bästa.

Önskar er alla här fortsatt trevlig lördag…

IceJossan
10/30/10, 3:37 PM
#13

#12 Sant, sant. Det är lätt att döma för snabbt!

Hoppas ni hittar någon som kan ta hand om plutten. Ni har ju ändå ett tag på er att leta och hitta. Lycka till, hoppas lillmissen klarar det bra.

Annons:
Jourhemmet
10/30/10, 6:22 PM
#14

Jag dömde ingen utan jag måste få skriva vad jag känner. Det är skillnad på att lämna bort en liten kattunge man nyss fått hem och en vuxen katt. Flört

Cazzos
10/30/10, 8:19 PM
#15

Katthem tar bara emot hemlösa katter. Pensionat kostar pengar och begär massa vaccinations papper från veterinären och dylikt.

Har ni frågat bekanta och grannar som ni känner väl? Jag hoppas att ni kommer att få en trevlig jul. Skrattande


eighteenlives
10/31/10, 7:11 PM
#16

#15 Inte alls menat att vara otrevlig utn bara informera om de som funderar på att lämna katter på pensionat… Man behöver inte en massa vaccinationspapper och dylikt, utan bara det vanliga årliga vaccinationsintyget. =)

Cazzos
10/31/10, 9:13 PM
#17

#16 Jaha. Kanske det jag menade, jag vet inte xD

Kollade på ett pensionat (förut när jag och mamma skulle resa till Thailand och hittade ingen kattvakt, vi vände oss till pensionat istället) och då så skrev de massa krimskrams om papper som man måste ha osv.

Men vi åkte aldrig till Thailand för att vi hittade ingen som kunde ta hand om våran katt.


eighteenlives
10/31/10, 9:42 PM
#18

#17 hhe, jag förstår dig, jag var rätt nervös första gången jag skulle lämna dem (de har vart på pensionat tre ggr nu) att jag inte skulle ha nåt papper de ville ha.:P

Synd att ni inte kom iväg, jag vet hur svårt det är att skaffa kattvakt. =(

Anna-Lena Nörager
11/4/16, 6:21 PM
#19

Hej! Vi bor i Solna och kan ta hand om din katt under julen. Har haft katt i hela mitt liv men har sedan några år ingen katt. Vi bor vid Järva krog. Mobil 0736-912 962 skicka sms. Hälsningar Anna-Lena

Lubsan
11/4/16, 7:28 PM
#20

#19 jag tror att dom har löst det 6 år senare, men din tanke var god ;)

Annons:
Anna-Lena Nörager
11/4/16, 9:02 PM
#21

Hej och hå! Såg inte att inlägget var från 2010. Förrän nu! Smile!

Lubsan
11/4/16, 9:48 PM
#22

hehe 😃

Upp till toppen
Annons: