Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5938 ggr
ingvarisbjorn
2/10/11, 12:12 AM

Hud/pälsproblem?

Vi har två jourkattkillar här, med ruskigt dålig pälskvalitet, den är alldeles flikig och inte det minsta len eller blank. Den ena av dem har börjat klia sig en del runt huvudet, både runt öron, på hals och under hakan. Lite päls har trillat av tillsammans med vad som ser ut att vara lite hud.

Han har inga kala fläckar, det blöder inte, och han kliar ganska försiktigt och det kan gå väldigt långt emellan kliandet. Har tittat försiktigt i hans öron också (han är småskygg så man får bara röra lite), och de såg rena och fina ut. Så vad kan det tänkas vara? Har ni stött på något liknande?

Annons:
ingvarisbjorn
2/10/11, 12:20 AM
#1

Ska tillägga: De har varit innekatter hela livet, men de bodde riktigt smutsigt tillsammans med åtta andra katter + en människa.

Kattkillarna äter för tillfället Royal Canin Exigent 42, eftersom den ena herren är kinkig med maten och inte vill äta något annat. Katten med pälsproblemen får även lite Purina tonfisk-mousse då och då.

Nyligen fick han dock smaka på Purina lax-mousse, kan det ha gett klåda kanske?

IceJossan
2/10/11, 12:42 AM
#2

Det första jag kommer att tänka på är foderallergi, eftersom han har klåda. Det är oftast ett tydligt tecken. Jag har hört från flera håll att RC är en vanlig källa till foderallergi hos katt. Testa att byta foder till  t.e.x. James Wellbeloved som ska vara lågallergent. Inte alla katter som tycker om det, men det är värt att testa.

ingvarisbjorn
2/10/11, 9:50 AM
#3

Aj då, det vore ju riktigt tråkigt. Får höra med djurskyddet hur vi ska göra, eftersom det är jourkatter är det djurskyddet som står för bl.a. mat.

MonicaLagerquist
2/10/11, 10:08 AM
#4

Jag skulle för enkelhetens skull börja med att plocka bort tonfisken.

Stolt ägare till fem La permer

Cindy
2/10/11, 11:12 PM
#5

Du kan ju prova att ge ett kosttillskott som får igång huden och pälsen igen. Aptus Biorion är en dunderkur av b-vitaminet biotin. En renad laxolja ger mycket omega 3 utan att ge allergi (allergi orsakas av proteiner, inte fetter), så en högkvalitativ olja som Biopet Omega-3 kan hjälpa.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Norrbysa]
2/10/11, 11:23 PM
#6

Kan vara att de e torra nu eftersom de e vinter. Men jag skulle nog rådfråga en veterinär för o vara säker.

Annons:
ingvarisbjorn
2/10/11, 11:58 PM
#7

#5 Har kikat lite på olika tillskott under dagen, och letar efter något som är skonsamt för magen. Vitamintillskott kan ju ställa till lite, och mina spinkiga killar har inte råd med diarré.

#6 Jag kan ju slå en signal till vetten och fråga, jag är så gott som telefonstammis där nuförtiden ändå Glad

AgnetaB
2/11/11, 12:17 AM
#8

# cindy nu kom jag ihåg vad du hette.

Jo jag undrar om du har länken till den damen som jobbar med kattproblem?

Du skrev den i en annan tråd.

Cindy
2/11/11, 12:43 AM
#9

#8 Det är Susanne Hellman Holmström som du hittar på http://www.kattproblem.se/ Hon har lärt mig massor både på föreläsning och privat rådgivning.

Vänliga hälsningar
Cindy

AgnetaB
2/11/11, 1:46 PM
#10

#9 tackar.Hade för mig hon hette susanne.

Upp till toppen
Annons: