Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

00 - Allmänt kattprat 01 - Avel, Genetik, Uppfödning 02 - Hälsa, Beteende, Kosthållning 03 - Utställningssnack - Träffar 04 - Tillbehör & Utrustning 05 - Vila i frid 06 - Kattstatus & Djurskyddsfrågor 07 - Bildtrådar & Videoklipp 08 - Tävlingar 09 - Andra djur 10 - OT - Off Topic 11 - Om Sajten 12 - Pysselhörnan
02 - Hälsa, Beteende, Kosthållning

Hud/pälsproblem?

2011-02-10 00:12 #0 av: ingvarisbjorn

Vi har två jourkattkillar här, med ruskigt dålig pälskvalitet, den är alldeles flikig och inte det minsta len eller blank. Den ena av dem har börjat klia sig en del runt huvudet, både runt öron, på hals och under hakan. Lite päls har trillat av tillsammans med vad som ser ut att vara lite hud.

Han har inga kala fläckar, det blöder inte, och han kliar ganska försiktigt och det kan gå väldigt långt emellan kliandet. Har tittat försiktigt i hans öron också (han är småskygg så man får bara röra lite), och de såg rena och fina ut. Så vad kan det tänkas vara? Har ni stött på något liknande?

Anmäl
2011-02-10 00:20 #1 av: ingvarisbjorn

Ska tillägga: De har varit innekatter hela livet, men de bodde riktigt smutsigt tillsammans med åtta andra katter + en människa.

Kattkillarna äter för tillfället Royal Canin Exigent 42, eftersom den ena herren är kinkig med maten och inte vill äta något annat. Katten med pälsproblemen får även lite Purina tonfisk-mousse då och då.

Nyligen fick han dock smaka på Purina lax-mousse, kan det ha gett klåda kanske?

Anmäl
2011-02-10 00:42 #2 av: IceJossan

Det första jag kommer att tänka på är foderallergi, eftersom han har klåda. Det är oftast ett tydligt tecken. Jag har hört från flera håll att RC är en vanlig källa till foderallergi hos katt. Testa att byta foder till  t.e.x. James Wellbeloved som ska vara lågallergent. Inte alla katter som tycker om det, men det är värt att testa.

Anmäl
2011-02-10 09:50 #3 av: ingvarisbjorn

Aj då, det vore ju riktigt tråkigt. Får höra med djurskyddet hur vi ska göra, eftersom det är jourkatter är det djurskyddet som står för bl.a. mat.

Anmäl
2011-02-10 10:08 #4 av: MonicaLagerquist

Jag skulle för enkelhetens skull börja med att plocka bort tonfisken.

S*Blå Katten Cornish Rex & La Perm uppfödning.

Alla katter har ett livsvärde,men alla katter har inte ett avelsvärde.

www.blåkatten.se

Anmäl
2011-02-10 23:12 #5 av: Cindy

Du kan ju prova att ge ett kosttillskott som får igång huden och pälsen igen. Aptus Biorion är en dunderkur av b-vitaminet biotin. En renad laxolja ger mycket omega 3 utan att ge allergi (allergi orsakas av proteiner, inte fetter), så en högkvalitativ olja som Biopet Omega-3 kan hjälpa.

Vänliga hälsningar
Cindy

Anmäl
2011-02-10 23:23 #6 av: [Norrbysa]

Kan vara att de e torra nu eftersom de e vinter. Men jag skulle nog rådfråga en veterinär för o vara säker.

Anmäl
2011-02-10 23:58 #7 av: ingvarisbjorn

#5 Har kikat lite på olika tillskott under dagen, och letar efter något som är skonsamt för magen. Vitamintillskott kan ju ställa till lite, och mina spinkiga killar har inte råd med diarré.

#6 Jag kan ju slå en signal till vetten och fråga, jag är så gott som telefonstammis där nuförtiden ändå Glad

Anmäl
2011-02-11 00:17 #8 av: AgnetaB

# cindy nu kom jag ihåg vad du hette.

Jo jag undrar om du har länken till den damen som jobbar med kattproblem?

Du skrev den i en annan tråd.

Anmäl
2011-02-11 00:43 #9 av: Cindy

#8 Det är Susanne Hellman Holmström som du hittar på http://www.kattproblem.se/ Hon har lärt mig massor både på föreläsning och privat rådgivning.

Vänliga hälsningar
Cindy

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.