Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 33832 ggr
camilla85
2011-02-17 06:26

Hur håller jag andras katter borta från min gård?

Har precis flyttat till ett radhusområde och här finns  massor av utekatter som springer överallt. Jag har två småbarn som kommer vara ute en hel del i vår trädgård och jag vill undvika att hitta dem med kattbajs på händer och fötter. Har kikat runt lite och det jag hittills läst om som kan hjälpa är citrus, nå gröna gelekulor man kan lägga ut (hur farligt är det för barnen?), vattensprutande och kanske någon stark krydda. Är det ingen som vet något mer som verkligen är effektivt? I måndags när jag stod med dörren öppen så sprang det in en katt även fast jag stod där precis brevid. Blev så paff för jag såg inte ens katten innan. Vi jagade ut den med buller och bång så den blev riktigt rädd så man kunde ju önska att den fattade galoppen iaf.

Någon med ett super tips att komma med =)?

Annons:
Imasy
2011-02-17 07:32
#1

Oj, det finns massor av saker man kan göra, dock är väl de flesta inte så snälla anser jag.

Sådana där gelekulor vet jag för lite om för att kunna uttala mig om dem, men små barn brukar ju stoppa det mesta i munnen så jag vet inte om jag hade lagt ut något sådant.

Det enda tips jag kan ge är nog att försöka skrämma bort dem från er gård. Kanske använda vattenslangen och spruta vatten mot katten, alltså inte PÅ katten utan bredvid. Kanske de lär sig att eran går är ett "otäkt" ställe tillslut?

Imasy
2011-02-17 07:38
#2

Just ja, det finns ju en sk kattskrämma man kan kaöpa också, som avger ett otäckt ljud som bara katten hör. Men vad de kostar vet jag inte.

Sedan undar jag också hur pass lång räckvidd dessa har. Alltså om du stället den på din gård, störs grannens katter av den även inomhus då?

camilla85
2011-02-17 07:39
#3

Jag vill ju inte på något sätt att de ska bli skadade utan bara hålla sig borta.

Ska man skrämma bort dom så måste man ju vara med hela tiden och det är ju lite svårt känns det som.

camilla85
2011-02-17 07:41
#4

#2 Det har jag också funderat på för man bor ju ganka tätt så risken är ju stor.

MonicaLagerquist
2011-02-17 09:44
#5

Börja med att gå runt och prata med dina grannar.

Katter föredrar att bajsa i sand och jord.

Man kan täcka för barnens sandlåda med ett locke  eller en pressening.Dock tycker jag att det är trist att du som valt att inte ha katt ska behöva hålla på med det. Förhoppningsvis så tar dina grannar sitt ansvar och ser till att deras katter inte är på er tomt.

Stolt ägare till fem La permer

[Anunnaki]
2011-02-17 11:31
#6

Det är nog i princip omöjligt att hålla katter borta från sin radhustomt. Trots att jag har 12 katter, har tomt på 3000 m2 och åkrar runt omkring så kommer det hit andra katter. Det blir slagsmål men de kommer ändå och en gick till och med in genom kattluckan. Sedan blev det slagsmål i tvättstugan.

Spruta vatten - risken finns att katten blir sur och ger igen. Katter tänker inte som människor.

Kattskrämmor - är nog allra bäst för tillverkarens och försäljarens plånbok

Tyvärr är det alldeles för många som skaffar katt fast de bor i områden där det är tätt mellan husen. Katter kan dessutom gå långt, 2-3 km, för att hitta ett revir.

Att täcka över barnens sandlådor är inte realistiskt av flera skäl. Dels så kan ju katter gå dit fast barnen leker där och dels går det inte att leka med sand som inte är ordentligt fuktig. Täcker man över den faller det aldrig regn på sanden.

Du får nog näta in din gård men glöm inte att katter kan klättra.

Om det finns någon lämplig plats i närheten där det inte gör något om det bllir ett kattillhåll, skulle jag föreslå att plantera kattmynta där och på så sätt lura iväg katterna från själva området. Men det måste förstås vara rätt långt bort så att du inte riskerar att dra till dig ännu mer katter.

Annons:
AgnetaB
2011-02-17 12:28
#7

Jag vet någon som gjorde en sorts lock till sandlådan av nät med en träställning runt om som de lyfte av o på. då blir ej sanden torr o katterna tycker nog det ej är så mysigt.

Imasy
2011-02-17 13:02
#8

Vid lekparken hos min mormor hade de gjort den där varianten med nät över sandlådan. Men nätet var fullt i bajs istället.

loppan007
2011-02-17 13:54
#9

det är ju en jättesvår grejj, men om dom väljer att ha sin katt ute, kan dom ju mer eller mindre omöjligen kontrollera vilkas tomt som deras katt går in på.. jag kan i alla fall inte tänka mig något sätt att göra det. att övertala dom att bara ha den inne kan också vara svårt och ofta orsaka bråk om dom inte är pepp på det från början..

försök att skrämma iväg katten när den väl är i er trädgård.. hur mycket bajsar den där på er tomt då? när vi hade vår katt ute var det inte så farligt mycket bajs.

Lusthan
2011-02-17 15:47
#10

Katter kan ju vara riktigt envisa. Vet att min mamma jagar bort en katt som går på deras tomt men den blir de inte av med…

Katter brukar inte gilla citrus och är du rädd för att det inte ska vara bra för barnen med de här gelekulorna så prova i så fall skal ifrån citron, apelsin, clementin, lime etcetera. Mina katter flyr när jag har skalat en clementin… Det kan du lägga runt tomtgränsen, miljövänligt och dina barn lär inte avlida om de äter lite skal nån gång. De lär kanske inte äta så mycket skal heller för det är ju inte så gott med bara skal.

Ugnsfolie tycker de tydligen inte heller om så det kan ju vara värt att lägga sånt på sandlådan ett tag kanske på vårkanten varje år. Du kan säkert bygga någon form av nät som de andra skrev innan och ha ugnsfolie på den ett tag. Har läst om folk som har katt som har det på spjälsängen bland annat så att katterna inte vill ligga där i. Varför de reagerar på det vet jag inte riktigt.

Sitter du ute i trädgården så kan du ju också skrämma bort de under tiden och hoppas att det hjälper.

Ska man undvika att ha djur överhuvudtaget på sin tomt så får man nog ha staket och kanske nät på det för att djuren inte ska komma in. Nu vet jag inte riktigt hur ni bor men risken är överhängande att andra djur också kommer in och kissar och skiter i sandlådan eller någon annanstans. Det förstår jag att det inte är kul eller ens förenligt med att ha små barn i trädgården. Har aldrig bott i hus med min son men besökt mina föräldrar när han var yngre och de hade hund då. Man fick passa varje steg kändes det som ibland.

Prata med grannarna också och fråga hur du ska göra för att bli av med katterna. Då vet de att du inte vill ha de i trädgården och ni diskuterar fram tillsammans hur ni kan göra. Man kan ju tycka att det är deras ansvar också. Själv vill jag inte att mina katter ska bli jobbiga för grannarna och gör därför det jag kan när de går ute för att de inte ska gå in hos någon. Då har ändå merparten av våra grannar katt.

Maria
2011-02-17 16:47
#11

Mina katter bor i en inhägnad trädgård men ibland så kommer det besök från taket. Vi bor i platt atriumradhus. Detta är ganska besvärligt emellanåt.

Grannens katt Einar brukar jag spruta vatten på och det vet hans matte omFlört Einar skyr mig som pesten utanför mitt hus men träffar jag honom längre bort på gatan så är han hur charmig som helst så han har i alla fall lärt sig att sky vårt hus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

camilla85
2011-02-18 13:51
#12

Känns som att jag inte kommer kunna hålla dom borta vilket känns förjävligt faktiskt. Nu de senaste dagarna när jag har kommit ut på morgonen så har det legat bajs på uppfarten. Tänkte att det kan ju vara någon oansvarig hundägare som låtit sin hund göra ifrånsig vart den ville men idag var det så pass långt upp på gården så det bara måste vara en katt. Och så är det kiss på snön också.

Skulle vilja lägga ut någonting nu men citrus skal fryser ju och kan tänka mig att det inte luktar speciellt mycket då. Och visst skulle jag kunna ha ut såna gröna gelekulor nu och hålla sonen borta men så kommer det lite snö och så är de pengarna bortkastade. Sitta uppe på nätterna och vakta för att skrämma med vatten känns ju heller inte så lockande.

Läste om en sak som känner av om det är något som rör sig och så skjuter den vatten mot det frågan är bara vad en sån sak kostar. Någon som vet vad jag menar och vad det kan kosta?

happytoaster
2011-02-18 14:13
#13

Har hört att det skall finnas växter som katter inte tycker om, kanske kan fråga på någon plantskola om de har något att rekomendera.

Tror inte på ungsfolie, våra katter gillar att bära runt på foliebollar och stjäl godisfoliepapper om man inte ser upp Glad.

En hund brukar vara ganska avskräckande, men det är kanske lite extremt att behöva skaffa hund för att slippa främmande katter. Men ni kanske har bekanta med hund som kan hälsa på ofta en period.

Om ni bygger som en nätbur (tänk kaninbur) över sandlådan som går upp en bit så kan inte katterna komma åt sanden, tror inte de sitter och bajsar uppe på ett nät.

Hoppas det löser sig för er!

Annons:
camilla85
2011-02-18 20:00
#14

Ringde djurmagasinet idag och frågade om de hade något man kunde lägga ut eller så. Hon sa att förut så fanns det fy spray och såna där gele kulor som de inte gillar men allt sånt har tagits bort för nu behövs det innehållsförteckning på allt och det var inga som ville bekosta det. Så enda tipset hon kunde ge var citrus.

Skaffar vi sandlåda så kommer vi garanterat ha ett ordentligt lock på men katterna bajsar ju överallt. Usch! Värst är väl egentligen urinen om man tänker luktmässigt, svårt att få bort.

Nä jag får helt enkelt gå och köpa mig några kilo apelsiner, skala, riva skalet och sprida det över hela gången. Tur att det inte är en så lång gång =). Då kanske sonen tycker att snön smakar illa också så han slutar äta den hehe.

Lusthan
2011-02-18 20:43
#15

Ja inte är det enkelt att bli av med katter. Nu när det är vinter så skiter de ju överallt. Längre fram när snön är borta så dyker den upp om ingen grävt upp den innan. När våren kommer så kanske de är mer strategiska med sitt skitande och sätter sig i en buske men det är klart att det finns katter till allt möjligt. Skiten är ju lätt att plocka bort men det är som du säger kisset som är det värsta. Har man otur så markerar katten revir runt utemöbler och sånt och då är det inte lika kul längre. Man ska kunna tvätta med något speciellt (som jag inte minns) som neutraliserar kisslukten. Så visst är det svårt att få bort men det går tydligen.

Prova med olika citrusfrukter och skräm katten när du ser den. Förhoppningsvis så räcker det. Nu ska man ju inte lära barn att vara dumma emot djur men det kanske kan hjälpa om de skrämmer bort katterna också… Man behöver ju inte lära de att vara dumma utan mer lära de hur man gör för att få bort en katt utan att vara dum om man nu vill att barnen ska hjälpa till. Tänkte att barn kan ju göra större verkan än vuxna hos vissa katter då de kan vara lite skeptiska emot barn. Har förvisso en katt som älskar barn så hjärtligt att hon låter de klä henne i dockkläder och köra henne i en dockvagn men det hör nog inte till vanligheterna…

[peter54]
2013-03-07 15:27
#16

Jag kapar den här tråden en sväng för att jag har ett liknande problem, men det är inte någon annans katt utan vår egen.

Jag har en carport till min bil, frugan har sin i garaget. På marken i carporten har jag lagt kross, 0 till 15 mm har jag för mig att det är. Tanken med det var att det skulle binda ihop och så småningom bli ganska hårt.

Nu när det töar har vår katta börjat använda gruset som toalett. Vi har haft den här katten sedan 2004 och jag byggde carporten 2005, men hon har aldrig gjort så här tidigare.

För mig är detta ett svårt problem eftersom jag alltid måste ha skorna på mig, alltså även inomhus. Kattskiten är heller inte alldeles lätt att se i det grova gruset. Under en lång period har jag haft byggplast utlagd där jag kliver in i bilen, men den ligger inte kvar så länge i vinden.

Finns det verkligen ingenting som avskräcker katter från att gräva och skita i gruset? Eller måste jag börja spara varenda citrusskal och mala ner för att sprida ut där?

[sakring2]
2013-03-07 15:56
#17

Håll din katt inomhus och se till att den har rena toaletter.

Wony
2013-03-07 16:22
#18

En tanke jag fick när jag läste om citrus, vår katt skyr inte citrus över huvud taget. Varken apelsinskal eller starkt citrusdoftande rengöringsmedel. Så även om det verkar funka på en del katter är det nog inte något som är 100% säkert heller. 😉

För övrigt är hon framme vid mina citronplantor titt som tätt och ska mumsa på bladen…

VildaVittra
2013-03-07 17:02
#19

#16  Tänk så istället att du ska ge katten ett bättre alternativ att bajsa i, istället för på hur du ska få den att sluta. Köp tex en säck med torv och häll ut på en plats dit hon kan ta sig på torra tassar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[peter54]
2013-03-07 17:06
#20

#17 Va? Det är ingen innekatt, hon är ute mer än vad hon är inne. Hon är bara inne längre perioder om det är riktigt kallt vintertid. Sommartid är hon nästan aldrig inomhus, hon kommer bara in för att äta, sedan drar hon direkt ut igen. Menar du att vi ska tvinga henne att vara inomhus jämt?

Hennes låda är i perfekt skick, det låter som om du anklagar oss för att missköta katten. Ditt råd låter som djurplågeri i mina öron

#18 Jag tror att vår katt skyr citrus, hon sticker direkt om någon börjar skala en sån frukt.

Annons:
[sakring2]
2013-03-07 18:45
#21

# 20 Vari ligger djurplågeriet? Det var ingen anklagelse utan bara ett förslag, jag sa inget om att det var något fel på kattens toalettlåda. Men katter måste inte får röra sig fritt utomhus.

Jag har själv 5 katter som tidigare fick röra sig utomhus  på egen tass dagtid då jag var hemma. Numera så har de en rastgård där de får vara. Detta då trafiken och området har ändrat sig. Ja jag är rädd om mina katter.  Och det är inte djurplågeri att hålla en att inomhus även om den varit van att visas utomhus tidigare. Det är flera som kan vittna om det. Särskilt folk som har hittekatter som fått tillbringa sin tid utomhus.

Bor ni så det finns möjlighet att hägna in ett område till katten så rekommnederar  jag att ni gör det.

Du är väl medveten om att din katt ska ha tillsyn 2 gånger per dyng? Dvs är katten borta ett dyng så är den försvunnen.

martdat
2013-03-07 19:01
#22

skulle järna vilja få mina grannars katter att ge fasiken att trava runt på min bil.speciellt med leriga tassar som de jorde igår- över hela bilen, rutor o tak. jättekul,,, men hur lätt är det , propagerat för innekatter har jag redan jort o det bet inte på dem alls…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[peter54]
2013-03-07 19:13
#23

#21 Om du läser ditt eget inlägg #17 lite noggrannare och försöker se det ur en mottagares perspektiv så ser du kanske att det verkligen ser ut som om du vill skriva mig på näsan.

Vår katt, som är en omhändertagen hittekatt från början, är omkring 11-12 år, vi har haft henne i 9 år. Hon har alltid hellre varit ute än inomhus om det bara är rimlig temperatur. Hon går inte långt utan håller sig inom synhåll från huset. Ser hon inte hem börjar hon klaga.

Det händer sommartid att hon är ute flera dygn i sträck, men vi ser henne  från något av fönstren för det mesta. Ibland matas hon på altanen när hon inte vill gå in sommartid. Att ta den här friheten ifrån katten tycker jag är grymt och det skulle jag aldrig göra utan allvarlig anledning, exempelvis att det kom lodjur till vår del av jaktmarken.

Katten kommer och äter fler gånger än två per dygn, men det där med att "katten är försvunnen" om vi inte skulle se henne på mer än ett dygn låter som en stelbent paragraf utan verklighetsanknytning. Det kanske är så att hon gått in under jordkällartaket för att få svalka när det är hett ute. Vi vet ju att hon aldrig går utom synhåll från huset.

Hägn till katten låter som något man kanske gör i ett radhus- eller villaområde, det är inget som jag skulle välja att göra på en tomt på landsbygden med flera hundra meter mellan husen.

#19 Tror du att hon skulle välja att gå på en torvtoa istället för gruset? Det undrar jag verkligen, men det är värt att testa. Det finns massor av platser där katter kan göra sina behov häromkring, vi bor på en skogstomt, men just nu är det tjäle överallt utom just under taket på carporten.

VildaVittra
2013-03-07 19:23
#24

katter brukar gilla där det är nygrävt, torr torv som solmull fryser ju inte ihop förrän den blir blöt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[sakring2]
2013-03-07 20:04
#25

# 23 Det är lag på att katter ska tillsyn 2 gånger per dygn sen få du tycka vad du uill om det. Varför ska katter ha frihet att få gå precis vad de vill när vi inte tillåter andra tama djur att göra det. Skulle du uppskatta om  grannens marsvin eller kanin eller mink eller iller eller kanske orm kom in till på din tomt?

[peter54]
2013-03-07 22:03
#26

#23 Katten får gå var den vill för att den håller sig här hemma runt tomten. Här finns ingen granne som katten kan störa, hon går inte så långt, det har vi testat många gånger.

Jag skulle inte reagera negativt på ett besök av något av de där djuren du räknar upp och ormar har jag många själv.

Vi har koll på katten, hon kommer in många gånger varje dag och på vintern är hennes utevistelse mest korta stunder och hon sover inne. På sommaren vill hon vara ute längre och även på nätterna, men det betyder inte att vi inte har koll på katten.

Därmed uppfyller vi lagen med råge, så varför fortsätter du att bråka om det här när jag frågar efter råd om hur man möjligen kan få katten att låta bli att skita i carporten där jag som inte kan ta av mig skorna måste gå?

[sakring2]
2013-03-07 22:26
#27

"Katten kommer och äter fler gånger än två per dygn, men det där med att "katten är försvunnen" om vi inte skulle se henne på mer än ett dygn låter som en stelbent paragraf utan verklighetsanknytning. Det kanske är så att hon gått in under jordkällartaket för att få svalka när det är hett ute. Vi vet ju att hon aldrig går utom synhåll från huset."

Jag besvarade ditt påstående om att det var en stelbent pragraf. Det är lag på att katter ska ha tillsyn 2 gånger per dyng. Sen står det dig fritt att tycka vad du vill om den lagen men som alla lagar  så måste man följa den.

Om folk böjade släppa ut sina hundar fritt så tror jag inte att det skulle uppskattas och jag tror inte att folk uppskattar att man låter katter springa fritt heller. Bor man så att de kan göra det så då är det helt OK. Det problemet du hade var att katten gör ifrån sig där du ställer bilen. Jag föreslog att du skulle hålla katten inomhus. Jag hade inte en aning om vare sig hur du bor elller hur du håller din katt. Förstår du inte det?

En av mina katter den som är äldst blir 13 i maj och hon är också en hittekatt som bott här i snart 13 år. Hon har fått vara innekatt pga en okastrerad hankatt som springer här och nu får hon vara utomhus i inhägnaden som vi gjort.

Annons:
[helenal]
2013-03-08 10:05
#28

ibladn tycker jag många trådar inte håller sig till ämnet. Peter frågade om råd inte om man skall hålla katter inne eller ute.

[sakring2]
2013-03-08 10:13
#29

"ibladn tycker jag många trådar inte håller sig till ämnet. Peter frågade om råd inte om man skall hålla katter inne eller ute."

Det var ett råd att hålla katten inomhus om man inte ville att den skulle göra ifrån sig på ett visst ställe. Sen är detta ett diskussionsforum så man kan få svar på många sätt.

[RMSLiners]
2013-03-08 10:15
#30

TS
Kaffesump i rabatterna har jag hört funkar. Det är inte bara näring för växterna utan katter ska tydligen avsky det också (vet att det i alla fall håller borta sniglar, rådjur och sorkar).

VildaVittra
2013-03-08 10:16
#31

#29 Fast du gav ju flera argument till varför katter ska berövas sin frihet även om de bor på landsbygden. Det hade ju inte med bajset att göra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[sakring2]
2013-03-08 10:24
#32

"Fast du gav ju flera argument till varför katter ska berövas sin frihet även om de bor på landsbygden. Det hade ju inte med bajset att göra"

Inte i mitt första inlägg. Det var när Peter anklagde mig för djurplågeri. Och som jag sa, jag har ingen aning om hur han bor. Dessutom så är landsbygden på intet sätt ofarlig för katter. Jag är själv uppvuxen på den.

VildaVittra
2013-03-08 11:27
#33

Det du förmodligen inte tänkte på var hur du formulerade dig. "Håll din katt inomhus och se till att den har rena toaletter" är en order, inte en rekommendation.

Hade du istället skrivit "Du kan hålla din katt inomhus och vara extra noga med att hålla kattlådan fräsch" så hade det uppfattats som trevligt.

Som ditt råd lät, så skulle jag också tolka att Peter ska plåga sin utekatt, jag skulle hellre avliva min älskade katt än att beröva henne friheten hon är van vid.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[sakring2]
2013-03-08 14:35
#34

# 33 Det var en punkt efter meningen inte ett utropstecken. Det var ingen order. Om du kände mig och min katthållning så hade du vetat det. Nu gör du inte det. Kan vi lägga det här åt sidan?

Annons:
Fridaaaa
2013-03-08 14:38
#35

#21 Du kan inte säga att alla katter trivs med att vara bara inne, för det är inte sant. Eller nöjer sig med selepromenad eller "hage".

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[sakring2]
2013-03-08 14:44
#36

# 35 Så det gick inte att lägga det hela åt sidan då? De är märkligt att uppfödare säljer sina katter för att vara innekatter och att vistas i rastgård och i sele? Vad är det för skillnad på dessa raskatter och vanliga huskatter? Raskatterna komme från huskatter. Särkilt bengal som har asiatisk vildkatt i sig.

Fridaaaa
2013-03-08 14:52
#37

#36 Jag har skrivit det EN gång, vilket var i #35. Har inte läst exakt hela tråden.

Tänker inte svara på det, pga allmänt otrevlig ton.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2013-03-08 14:53
#38

Man kanske ska tänka lite vidare.

Jag har två katter. Bor i Göteborg i ett radhus och har en inhägnad trädgård där de kan vara.

Båda är uppväxta i lägenhet med nätad balkong och man märker tydligt hur danade de är som "parkettkatter" som jag kallar det.

Min tidigare katt var ute på helgerna när vi hade sommarstuga. Den låg ganska enskilt med långt till närmsta granne och långt till trafik.

Han klarade utmärkt att bo i lägenhet på veckorna och ute på helger och lov.

Jag skulle inte vilja utsätta mina katter för fara eller mina grannar för katterna så som vi har det nu. Jag antar att de flesta som har djur också har ett ansvar för sina djurs väl.

Man kanske ska ha i åtanke på att vi alla lever och bor på väldigt olika sätt vilket påverkar möjligheten för våra djur.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2013-03-08 14:55
#39

#38 Ja precis. Men jag vet en t.ex som köpte 2 katter, som bott inne hela tiden, de var runt 14 veckor när hon köpte dem. Men hon märkte, när de blev äldre, att de inte trivdes inne trots bra aktivering, klössaker osv, hon omplacerade dem till en som kunde ha dem både inne och ute. Blev helt andra katter.

Men man får såklart se på ens egen katt, hur man bor osv.
Jag tar ansvar för mina, utsätter inte mina katter för fara osv bara för att de kan gå ut också  :) Men man kan ej dra alla katter över en kam heller :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[sakring2]
2013-03-08 16:34
#40

Uppenbarligen så kan man göra det med raskatter då de flesta uppfödadre inte säljer till dem som vill ha dem gående fritt utomhus.

Jag har själv flera vänner med huskatter som kommit till dem när de var vuxna och de hålls inomhus någon får selpromenader och de bor i lägenhet.

Vad jag försöker säga är att katter är inga djur som måste få vistas utomhus på egen tass.

VildaVittra
2013-03-08 16:40
#41

#40 Där är vi av olika åsikt, dessutom såldes en perser, en brittisk korthår och en abessinier till mig som utekatter, så du kan inte dra alla uppfödare över en kam.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Fridaaaa
2013-03-08 16:49
#42

#40 Du kan fortfarande inte dra alla katter över en kam!
Och inte heller alla uppfödare! Alla djur och uppfödare fungerar inte likadant. Och vi har olika synsätt hur man tar hand om sina katter, så länge de ej plågas, får man acceptera andras åsikter och sätt att hålla sina katter.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[sakring2]
2013-03-08 16:59
#43

# 41 Nej det vet jag. Mina britter får också vistas utomhus med rättighet från uppfödaren men de ville veta hur jag bor.

# 42 Jag har inte dragigt alla djur över en kam. Men jag måste säga att det är märkligt att just katter kan anses såsom outstanding när det gäller fri utevistelse. Om du läser hela tråden så ser du att även mina har vistas utomhus på fri tass. Om du läser ännu mer av vad jag skrivit här på katter i fokus under just bara sakring så kanske du får en samlad bild av mina åsikter.

Slut på denna diskussionen för min del.

[lucii]
2013-03-08 17:32
#44

"Vad jag försöker säga är att katter är inga djur som

måste

få vistas utomhus på egen tass"

Det dummaste jag hört., punkt.

Fridaaaa
2013-03-08 17:34
#45

#43 Finns himla mycket diskutioner och trådar här på katter.ifokus så kan omöjligt göra det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[peter54]
2013-03-08 18:17
#46

Blä vad jobbigt detta blev, men jag bryr mig inte mycket om det eftersom jag vet att vår katta har det bästa liv hon kan få.

Det jag frågade om var om det finns något jag kan göra med gruset i carporten som får katterna, både vår egen och eventuellt andras, att låta bli att använda carporten som toalett.

Eftersom det inte verkar finnas något sånt tror jag  inte att jag kommer någon vart, utan måste acceptera att ha det så som det är.

Carporten är det enda stället där katten både har dels tak över huvudet när hon är ute och det kanske snöar eller regnar och dels möjlighet att utföra behov.

Torvmullen ska jag prova men det är inte någon jag egentligen tror kommer att lösa problemet eftersom jag inte kan sprida torvmull under tak någonstans.

Tack för hjälpen 🙂

Timmorn
2013-03-08 21:48
#47

Min katt äter clementiner… Så det är nog jäkligt olika på vad de gillar ock inte.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

[Emma--]
2013-03-09 21:08
#48

Tänk på tonen, och anta att allt skrivs med gott uppsåt.
Och återgå till grundfrågan.

Annons:
[lucii]
2013-03-09 21:21
#49

Jag såg nån annons om nån grej som sprutar när nåt djur närmar sig men jag vet inte alls vad det är och om det är ngt kemikaliskt. Minns tyvärr inte namnet borde ju gå och hitta på google.

Garnnystanet
2015-10-31 00:47
#50

Grannens katt var på min altan och besökte kl. 23.50
Den travade runt på fönsterblecket och stirrade in. 

Jag gillar inte kattbesök på altanen.

____

Medarbetare på Autism.

[peter54]
2015-10-31 10:04
#51

Uppdaterar. Jag löste problemet genom att sprida ut omkring två liter pressad citron över de delar av marken i carporten om katten använde som toalett. Sedan jag gjorde det har inte någon katt, varken vår egen eller någon annan, gjort ifrån sig i vår carport. 🙂

Vår katt går på toaletten inomhus nu, vad det verkar så kissar hon inte ens ute.

kattöga
2015-10-31 10:24
#52

Så här har jag förstått det, detta med citrusfrukter o katt: 
Citrusfrukter vara till hjälp om man inte vill att katter ska göra sina behov på något ställe. Men inte för att de inte tycker om citrussmak/-lukt. Ofta(st?) gillar dom istället lukten. Och just därför vill dom inte kissa/baja på ställen som luktar citrus.

Det finns ju många trådar här på iFokus bland annat där man avråder från att använda rengöringsmedel med citrusdoft till kattlådorna, för då vill dom inte använda lådan. (För att "locka" dom till att använda sandlådan rekommenderas ofta Klorin eller Ajax t ex.)

Men däremot är det bra att använda citrusfrukter på ställen där dom t ex äter. Eftersom dom gillar doften.

Så citrusdoften skrämmer ju inte iväg katten, men däremot kan den "avskräcka" ifrån att göra sina behov på såna ställen.

(Undrar hur det har gått för TS. Men TS verkar inte vara aktiv här längre, så det kanske vi aldrig får veta….)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2015-10-31 10:26
#53

#51 Vad bra att det löste sig så bra med din carport! Hade annars tänkt föreslå att lägga ut en egen sandlåda till katten där. 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: