Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 49597 ggr
sahar08
2011-03-04 07:50

Hur få bort ingrodd kattkiss??

Jag undrar om någon vet hur man kan få bort kattkiss fläckar och lukten om det har legat o grott in i en madrass i minst en vecka. Det är inte mig det gäller nu men har tyvärr lyckats få en hyresgäst som inte klarar av att hålla rent :( tips tack eller går det ens att få bort? Mina katter har aldrig kissat utanför kattlådan.

Annons:
[Norrbysa]
2011-03-04 09:04
#1

Slänga madrassen? Blanda ut ättika i vatten och rengör med. Finns fler som har bra tips här.

sahar08
2011-03-04 09:43
#2

Det är en hästens säng jag har o madrassen kostar 13.000 så jag vill gärna försööka ta bort fläcken först. Annars hade jag slängt den på en gång. Har hyrt ut min lägenhet o nu har personens katt kissat där. Jag sa till om det förra veckan på söndagen när jag var där och upptäckte det o igår när jag frågade hur det gått har personen inte ens rengjort det än utan ska vänta tills lördag. Gör jag fel om jag begär en ny madrass trots att den kostar 13.000? jag har inte tagit ut en krona mer per månad än vad den riktiga hyran är på. Vad tycker ni? O gärna mer tips om hur man får bort fläcken och lukten.

sahar08
2011-03-04 09:44
#3

Rynkar på näsan Har själv egna katter men har aldrig varit med om att dom kissat utanför lådan. O om dom nu gjorde det tänker jag att man städar o gör rent på en gång. . . .

Imasy
2011-03-04 10:08
#4

Testa att dränka sängen/madrassen i Dettol eller Dax ytdesinfektion som finns på Apoteket. En sådan där stor flaska på en liter kostar ca 50-lappen och har hög spritmängd.

Med lite tur kanske spriten hittar ner till fläcken och får den att dunsta.

Frågan är väl om det går att sova i en blöt säng? För det tar nog säkert ett par dagar innan det hunnit torka ordentligt.

Jourhemmet
2011-03-04 10:18
#5

Ytdesinfektionen är jättebra. Dränk in ordentligt och ha en massa handdukar under om det går.

sahar08
2011-03-04 10:22
#6

får inte tvätta madrassen på det sättet det är det som är problemet. Hästens madrasser får absolut inte tvättas :( men ska prova badda med ytdesinfektion. Tack snälla för tipset!!

Annons:
Imasy
2011-03-04 10:25
#7

#6

Du får nog snarare dränka än badda om du ska ha bort lukten ;)

Antagligen så har väl kisset sigit i sig en bit in i madrassen. Tänkte bara så att du häller på så det blir tillräckligt med sprit för att nå allt kiss.

Det är ju så tråkigt när det handlar om så pass mycket pengar, och speciellt när ens egna djur inte ens är skyldiga tilldet :/

sahar08
2011-03-04 10:28
#8

Ja o speciellt när personen i fråga inte ens försöker göra det rent utan lugnt väntar en vecka??? fattar inte???

Vill inte vara elak men funderar starkt på att begära en ny madrass. Jag menar om man hyr av någon med någons möbler bör man väl ändå ersätta det man har sönder. eller e jag helt ute och cyklar?

Linnslins
2011-03-04 10:32
#9

Har ni inget kontrakt eller i alla fall en överenskommelse om hur ni gör med möbler och sånt som går sönder?

Det mest naturliga för mig är självklart att ersätta sådant som går sönder. Jag kan inte tänka mig något annat. Är det mindre grejer, typ en mugg som gått sönder så kanske man inte bryr sig, men större grejer tycker jag ska ersättas.

Ta upp det med den som hyr din lägenhet.

Minka040
2011-03-04 10:36
#10

Är det kiss på en resårbotten eller på en resårmadrass..? Om du har en resårmadrass kan den enkelt kemtvättas (räkning ska ju givetvis ställas på hyresgästen).

Har det kommit på resårbotten finns det Dettol som jag hört ska fungera jättebra. Vet någon som använt Tabort (tror det heter Tabort oxi enzym eller liknande…) och skrubbat fläckarna med.

sahar08
2011-03-04 10:36
#11

Jo jag har redan sagt till honom att det måste ersättas men jag kände mig ändå lite dum då den är så dyr men samtidigt måste ju man ta hand om grejerna. Jo vi har kontrakt och jag vet att han kommer ersätta, ville bara vara säker på att jag gjorde rätt i att kräva ersättning.

Imasy
2011-03-04 10:37
#12

#8

Ja hade man försökt få bort det omgående så hade kisset kanske inte hunnit sätta sig så hemskt heller.

Tycker tex att handdukar/filtar som åker i maskinen på en gång går att få rent. Men sådant som har legat så pass länge att kisset torkat, hu säger jag bara. Ingen idé att ens försöka få rent.

Skulle du begära ersättning från hyresgästen beror det nog mer på dennes goda vilja att ersätta dig, om ni inte har några papper på att saker mm ska ersättas.

sahar08
2011-03-04 10:37
#13

Känns skönt att veta att andra skulle gjort samma sak Glad jobbigt me sånt tycker jag

Annons:
Imasy
2011-03-04 10:42
#14

Går sådant här att få ut på någon hemförsäkring annars?

Hade jag hyrt så tycker jag att det är självklart att man ersätter det man förstört. Men jag skulle tycka det kändes bra sugit att få punga ut med så mycket pengar ;)

Nu blir det väl kanske lite OT till trådens ämne, men kan man begära en helt ny madrass, eller gör man avdrag på madrassens värde grundat på dess ålder?

sahar08
2011-03-04 10:48
#15

Jag vet inte men jag tänker att han får ta den gamla o försöka ta bort lukten o sen sälja den om han vill men kommer kräva en ny. Det är någon som jag känner sen innan och jag ville ta ut 800kr mer i hyra varje månad pga dyra möbler som jag har där, jag sa det till honom med tanke på att jag inte skulle kunna be om ersättning på så dyra möbler men han tyckte att det inte alls var ok så jag tog inte ut en krona mer än vad hyran är på. Sen är det så att jag märkte fläckarna alltså det är många stora fläckan inte bara en. Det har gått en vecka sedan jag sa till honom om detta och igår när jag frågar hur d gått säger han - nej jag har inte fixat det än tänkte göra det på lördag. med tanke på att personen låtit kissen vara kvar under 1 veckas tid så tycker jag ändå att han ska köpa en ny madrass då han inte bryr sig om att ens försöka göra rent. Är jag verkligen helt ute o cyklar alltså ?

sahar08
2011-03-04 10:50
#16

Jag vet nu var det inte alls en kattfråga men de e kattkiss inblandat hehe

Imasy
2011-03-04 10:51
#17

#15

Ehm, varför vill han sova i en nerkissad säng?

sahar08
2011-03-04 10:54
#18

Nej jag antar att han har sovit i det andra sovrummet. det finns två sovrum. Men det varhan själv som sa att han inte städat det än utan tänkte ta det på lördag och det var förra helgen som jag upptäckte fläckarna och bad honom fixa det :( fattar inte hur olika man tänker

sahar08
2011-03-04 10:56
#19

Just därför tänkte jag be honom ersätta annars hade jag tänkt låta det vara helt men efter igår när jag fick veta att han låtit det vara känner jag att han bör ersätta madrassen helt då lukten förmodligen aldrig kommer gå bort eftersom man inte får tvätta madrassen.

Linnslins
2011-03-04 10:57
#20

#15 Din hyresgäst har inte gjort vad han kunnat för att göra ren sängen, om den är förstörd på grund av det så får han stå sitt kast och köpa en ny åt dig. Tycker jag.

Annons:
sahar08
2011-03-04 11:02
#21

Jag bad honom badda med vatten och ättika men han skulle köpa ättika på lördag. Känns ju inte som att man är rädd om andras saker när man resonérar så. Nej han får ersätta den helt enkelt tråkigt men vad ska man göra

Jourhemmet
2011-03-04 11:03
#22

Ta inte ättika, den hemska lukten stannar kvar länge.

sahar08
2011-03-04 11:06
#23

Oj är det sant. Det var nämligen deras tips på butiken men tack för varningen!! Nej det blir en ny madrass så får han göra vad han vill med den gamla

PumpkinQueen
2011-03-04 11:19
#24

Hyresgästen verkar ju inte ha någon respekt för dina ägodelar! Dessutom finns ju andra orsaker till att man bör ta bort kattkiss utanför lådan så snabbt som möjligt. Katter går ju gärna tillbaka och kissar på samma ställe igen, om det känner att det luktar urin.

Nä, säg åt honom att ge dig ersättning för madrassen och skaffa en annan hyresgäst, tycker jag. Den här personen verkar vara lite väl respektlös mot dig och dina möbler. Köp ingen ny madrass förrän han flyttat ut och tagit katten med sig, för annars finns ju en risk att den kissar ner den nya också.

sahar08
2011-03-04 11:30
#25

#24 Känner precis samma sak som du skriver!

Jag flyttar tillbaks nästa månad och komer be honom fixa en ny madrass tills samma dag som jag flyttar in. Känns verkligen tråkigt att han skitit i att städa under en hel vecka. s´kulle inte kunna vänta en sekund om inte för min skull åtminstone för katternas skull som bor där och måste stå ut med smutsen :(

sahar08
2011-03-04 11:36
#26

tack för alla tips nu kan jag begära ersättning utan att få dåligt samvete

Yoda
2011-03-04 11:47
#27

Jag kan verkligen rekommendera Scent Stop.

Detta har bland annat används av ett hotell som fått ett rum nerkissat av en fertil katthane. Används även framgångsrikt av många kattägare.

___________________________________________

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Annons:
sahar08
2011-03-04 12:12
#28

TACK Glad verkar ju vara jätte bra det där! Ska fixa på en gång

AgnetaB
2011-03-05 19:21
#29

Vore kanske bra att fråga tillverkarne av sängen mo de vet hur man tar bort sådant

sahar08
2011-03-06 09:20
#30

Jo det  är det jag har gjort och dom säger att den inte får tvättas varken kemtvätt eller annat. det var dom som sa att jag skulle badda med ättika och vatten :(

sahar08
2011-03-06 09:23
#31

Nu e det tydligen så att det gått igenom till sängen. Hur kommer mina katter reagera till andra katters kisslukt? Tror inte jag kommer kunna behålla sängen överhuvudtaget. Hur kommer mina katter reagera till doften?

sahar08
2011-03-06 13:58
#32

Någon som vet hur mina katter kommer reagera mot andra katters kisslukt? Hur funkar det?

Miss Marble
2012-04-02 19:26
#33

Jeg ville nå ha prøvd Scent Stop. Er madrassen likevel ødelagt så skader det jo ikke med et forsøk…

Hawknestgrove
2012-04-02 20:06
#34

och ättikslukt går ju bort. så det är ju inget farligt med det. Men undrar hur det har gått, tråden är ju ett år gammal….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
annzoo
2012-04-03 09:17
#35

Du har fått bra tips hur man får bort fläcken men om det är hans katt som kissar i sängen så skulle jag tro att katten även kissat på andra ställen. har du tex kollar i soffan?

Jag hade redan nu begärt avbetalning av en ny madrass + skriva ett kontrakt att han ska ersätta allt i lägenheten som är nerkissat och förstört. För även om det är muntligt kan personen "glömma bort" och strunta i er muntliga överenskommelse.

Pluppis
2012-04-03 09:31
#36

Jag ser att flera har rekommenderat Scent Stop! och jag kan säga att det medlet har räddat oss flera gånger! En av våra fertila honor satte sig och kissade i makens säng, genom en tjock bäddmadrass och det gick rakt igenom till resårmadrassen. Vi hade tänkt slänga den men så tänkte vi testa att använda Scent Stop! och det fungerade! Det luktar _ingenting_! Katterna går inte ens dit och sniffar..

Och vår ena fotölj blev också räddad av samma medel, den är vit och fläcken är helt borta liksom lukten!

Tänk bara på att spraya på medlet (utblandat 1x4) på madrassen morgon och kväll under ett par dagar. Det ska vara fuktigt hela tiden så microorganismerna kan äta upp kisset.

Medlet är helt fantastiskt och jag fattar inte hur jag en gång klarade mig utan det.. Nu har jag alltid det hemma.

Vi har ju fertila katter och ibland honor här för parning och då är det helt suveränt att kunna spraya på medlet där de har markerat.

För övrigt hoppas jag såklart att din hyresgäst betalar för en ny madrass. Men tills dess kan medlet vara värt att testa

~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~

Ingela.N.
2012-04-03 17:27
#37

Ursäkta att jag stjäl tråden lite.. Men det här Scent Stop, var kan man få tag på det?? Har en hona som har börjat och göra det blöta i soffan när hon löper *suck*.. Och ja, hon ska steriliseras..

OberonsMatte
2012-04-03 17:34
#38

#37 Man kan beställa från olika webshoppar på nätet, t.ex. från SweCat:

http://www.swecat.com/kattkiss-urinmarkering

Sajtvärd Katter iFokus

Pluppis
2012-04-03 19:03
#39

Beställ annars direkt ifrån http://www.scentstop.se/

Det är supersnabb leverans från dem!

~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~

Ingela.N.
2012-04-03 23:58
#40

Ahh oh tack för länkarna.. Ska genast in där och kolla :)

sahar08
2012-04-05 21:47
#41

Någon undrade hur det hade gått. Jo när jag upptäckte att hans katter hade kissat på min madrass bad jag honom fixa rent. När jag två veckor senare återvände till lägenheten hade han ännu inte tvättat rent madrassen vilket fick mig att ge honom en rejäl utskällning och sedan krävde jag att han köpte en ny madrass vilket han gjorde. Katterna hade som tur var inte kissat i soffan och nu har jag bott här ett bra tag med mina egna katter och det har funkat utmärkt! Mina kissar har ju som sagt aldrig kissat utanför lådan varken tidigare eller efter att vi flyttade tillbaks :) men hyr ALDRIG mer ut min lägenhet i andra hand kan jag ju säga hahaha alla har inte samma åsikter om vad renlighet är.

Annons:
Hawknestgrove
2012-04-05 22:09
#42

ja hyr ut, men kräv säkerhet insatt på kontot först och ett bra andrahandskontrakt

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

sahar08
2012-04-05 22:22
#43

#42 du har helt rätt man ska ta deposition vilket jag inte gjorde. Men nu har jag en inneboende istället och det funkar jätte bra :)

Hawknestgrove
2012-04-06 17:43
#44

och skriv kontrakt.. bra kontrakt finns till och med att ladda ner på nätet.Många är gratis, men en del kostar en liten slant, men kan användas många gånger.

http://www.blankettbanken.se/

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

sahar08
2012-04-07 08:24
#45

Tack har faktiskt skrivit ett bra kontrakt nu :)

Upp till toppen
Annons: